Groep 6 ging vandaag aan de slag met de weetwoorden voet en touw, terwijl groep 8 ging oefenen met de weetwoorden sok en voet. Even ter informatie, onze spellingsmethode verdeelt de spellingsafspraken in vier soorten:
- Luisterwoorden (hierbij moeten de kinderen het woord schrijven zoals je het zegt).
- Net als- woorden (hierbij gaat het om woorden met dezelfde spellingsmoeilijkheid, bijvoorbeeld –eeuw of –ieuw)
- Weetwoorden (dit zijn woorden die de kinderen uit het hoofd moeten leren. Ze moeten er een soort foto van maken in hun hoofd. Ze moeten uit het hoofd leren dat het voet is en geen foet of touw en geen tauw).
- Regelwoorden (dit zijn woorden waarbij de kinderen een spellingsregel moeten toepassen die ze in de les krijgen aangeboden).
Als jullie thuis eens wat extra werk willen maken, dan is dat helemaal super. Jullie kunnen dan elke spellingsbladzijde (laten) maken, maar niet die bladzijden waarbij het gaat om regelwoorden. Die behandel ik namelijk altijd in de les.
Terwijl groep 6 zelfstandig moest werken, is groep 7 (en groep 8 deed ook even mee) samen met de juf aan de slag gegaan met de persoonsvorm en het voltooid deelwoord en het verschil tussen deze twee. Van elk werkwoord moesten de kinderen vaststellen of het de persoonsvorm of het voltooid deelwoord was. Als het de persoonsvorm was, dan moesten ze de persoonsvormkaart gebruiken om te weten hoe je het precies moet schrijven. Was het werkwoord een voltooid deelwoord, dan moesten de kinderen 't kofschip gebruiken (staat de laatste letter van de stam in 't kofschip, dan komt er een –t achter, anders komt er een –d achter). We zullen dit nog veel oefenen dit jaar.
Toen het pauze was, ging de juf trakteren want ze was afgelopen donderdag jarig. J
Na de pauze zijn we weer verder gegaan met het cultuurthema "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". We hebben eerst –voor de kinderen die er vorige week niet waren- de woordenspin, het woordenboek van de klas en de zelfgemaakte klassenregels herhaald. Daarna hebben we (eindelijk ;-)) het filmpje over koningin Beatrix gekeken, waarin onder andere werd verteld wat zij in de regering doet. Hierna hebben we het gehad over de politiek in Nederland. Dus over de democratie, de Tweede Kamer, het maken van wetten, de regering, de politieke partijen en dat mensen daarop kunnen stemmen. De juf had allerlei affiches bij zich van de verschillende Nederlandse politieke partijen en we hebben besproken hoe politieke partijen campagne voeren. We hebben gepraat over de Partij voor de Dieren, VVD, D66, etc.., maar ook over Geert Wilders en de film die hij gemaakt heeft. En over de Deense spotprenten. Het was erg leuk om te zien wat sommige kinderen allemaal al weten over politiek. Na veel gepraat moesten de kinderen aan de slag. Zij gaan namelijk in 2-tallen hun eigen politieke partij oprichten. Vandaag hebben ze eerst met elkaar gebrainstormd welke punten zij belangrijk vinden (dus hun partijprogramma). Zonder al te veel te verklappen, heb ik al dingen gehoord als: een ijsfabriek in Denemarken, arme mensen helpen, etc. Uiteindelijk moeten ze ook een naam bedenken voor hun partij en een partij-poster maken. We gaan dan 'echte' verkiezingen houden in de klas. Volgende week gaan we hiermee verder.
Juf Carmen
Huiswerk
Groep 6:
- Weetwoorden afspraak 11 (weetwoord voet) en 13 (weetwoord touw) leren voor een dicteetje volgende week.
- 4 bladzijden uit Stenvertblok
- Espen: wat hierboven staat + ww-spelling les 1 (pv) + spelling week 3
- Annesofie: wat hierboven staat + ww-spelling les 1 (pv)
- Jitze: wat hierboven staat + ww-spelling les 1 (pv)
- Isabella: wat hierboven staat + ww-spelling les 1 (pv)
Groep 7:
- 2 bladzijden woordenschat
- ww-spelling les 1 tegenwoordige tijd afmaken
Groep 8 (voor 08-09 en 15-09):
- 4 bladzijden woorden schat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten