maandag 25 augustus 2008

25 augustus 2008

Vandaag waren we maar met een kleiner groepje. Maar we hebben het wel gezellig gehad (en hard gewerkt!).

Na de week en het weekend te hebben doorgesproken zijn we begonnen met spelling. Groep 7 ging zonder de juf aan de slag met de weetwoorden sok en voet. Groep 6 ging met de juf aan de slag met de persoonsvorm en het onderwerp (oftewel: de 'pv' en het 'ond'). Allereerst hebben we de drie manieren geoefend die je kunt gebruiken om de persoonsvorm in een zin te vinden.

1). De zin vragend maken (deze manier vinden de meeste kinderen het makkelijkst, maar werkt niet altijd).
2). De zin in een andere tijd zetten (dus van tegenwoordige tijd naar verleden tijd of andersom).
3). Het aantal veranderen van de zin (dus van enkelvoud naar meervoud of andersom).

Dit ging heel goed, maar was wat moeilijker zodra de zinnen samengesteld zijn (dus twee zinnen in één).
We hebben ook nog gekeken naar het onderwerp. We hebben gezien dat er verschillende soorten onderwerpen kunnen zijn (ik; iets anders dan ik maar wel enkelvoud; meervoud) en dat de persoonsvorm van deze onderwerpen steeds anders is ( niets erachter bij ik; een –t erachter of het hele werkwoord).
We zullen dit nog veel gaan oefenen dit jaar.

Terwijl groep 6 de oefeningen van de persoonsvorm afmaakte, ging groep 7 als taaloefening met zinsdelen aan de slag.

De tijd vliegt altijd voorbij tijdens de les, dus het was al snel pauze. Na pauze hebben we het even kort gehad over de boekbespreking. Dit jaar houden alle kinderen een boekbespreking en hopelijk ook een spreekbeurt. De kinderen hebben het werkblad gekregen waarop ze de boekbespreking moeten voorbereiden. Het is de bedoeling dat ze dit helemaal invullen en ook nog een stukje voorlezen uit het boek. Klik hier voor het werkblad. Met de kinderen die er waren hebben we alvast een planning gemaakt voor wie wanneer zijn/ haar boekbespreking houdt. Silas bijt het spits af (super Silas!).

15 september: Silas
29 september: Jasper
6 oktober: Emil
20 oktober: Maartje
27 oktober: Annika
3 november: Masha

De middag hebben we afgesloten met de cultuurles over "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Tijdens dit thema gaan we het hebben over normen en waarden (in Nederland), regels en wetten, de politieke partijen en koningin Beatrix. We zijn begonnen met in groepjes te praten over wat de kinderen goed en niet goed gedrag vinden in de klas en aan de hand daarvan hebben we samen een lijstje klassenregels gemaakt. Daarna hebben we een woordspin gemaakt rondom het thema "Doe maar gewoon…". We hebben verder besproken dat "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" iets is, wat ouders in Nederland vaak tegen de kinderen zeggen. Maar niemand in de klas had het ooit gehoord ;-).
Om de woordenschat uit te breiden en te oefenen hebben we een woordenboek van de klas gemaakt met de woorden uit het thema. Tot nu toe staan de volgende woorden erop: de rechtsstaat; de norm-de normen; de meningsuiting; een boer laten; kwetsen-kwetsten-gekwetst. Volgende week zullen we dit lijstje nog aanvullen.
Als afsluiting was het de bedoeling om een filmpje te kijken over koningin Beatrix en wat zij doet in de regering. Helaas deed de laptop niet wat de juf wilde, dus dat filmpje komt volgende week.

Het is weer een heel verhaal geworden, maar hopelijk blijft iedereen (ook de kinderen die er niet waren) zo goed op de hoogte.

Juf Carmen

Huiswerk:
Groep 6:
4 bladzijden Taalmakkers (2 lessen over de trappen van vergelijking)
Annika: Taalmakkers + week 1 en 2 spelling
Masha: Taalmakkers + week 2 spelling afmaken

Groep 7: 2 bladzijden woordenschat

Groep 8: 2 bladzijden spelling

De kinderen die er vandaag niet waren kunnen 2 extra bladzijden uit woordkeus (spreekwoorden en gezegden) maken!

Geen opmerkingen: