We zijn weer begonnen! Vandaag was er voor het eerst Nederlandse les. Bijna alle kinderen waren aanwezig. Vorig jaar waren de kinderen uit de groep van meester Robbert al een paar keer bij ons 'op bezoek' geweest, dus de meeste kinderen kenden elkaar al. Maar we hebben ook een nieuw gezicht in de klas: Jasper. Jasper is een paar weken geleden vanuit Nederland naar Denemarken verhuisd. Welkom bij ons in de klas, Jasper!
Uiteraard zat iedereen vol vakantieverhalen, dus we hebben het eerste gedeelte van de les besteed aan het 'kringgesprek'. Iedereen heeft verteld wat hij/zij gedaan heeft en waar hij/zij naar toe is geweest. Het waren leuke en spannende verhalen, van raften in Canada, tijgers aaien in Thailand en glasblazen in Zweden tot het bezoeken bij familie in Nederland.
Na de uitgebreide vakantieverhalen moest er natuurlijk ook nog gewerkt worden. We zijn begonnen met spelling. We hebben allereerst samen de woordenlijsten achterin het werkboek bekeken. Voor het maken van elke bladzijde moeten de kinderen voortaan eerst kijken welke spellingsafspraak centraal staat om vervolgens achterin de woordenlijst de corresponderende woorden op te zoeken. Deze woorden moeten ze gebruiken bij het maken van de oefeningen (dus eigenlijk kan iedereen bij het maken van de oefeningen achterin het werkboek spieken. Hopelijk wordt het leren van de spellingsregels daardoor wat makkelijker).
Hierna is groep 6 aan de slag gegaan met woorden die je schrijft zoals je ze hoort en met het weetwoord 'sok' (dus allerlei woorden waarbij de 's' gebruikt). Groep 7 en 8 hebben samen met de juf de spellingsregel doorgenomen die hoort bij het regelwoord minuut/ gieter. Ze hebben geleerd wanneer ze in een woord een /i/ schrijven en wanneer ze /ie/ moeten gebruiken.
Naast spelling hebben de kinderen een 'creatief schrijven'- opdracht gemaakt. De opdracht was bedoeld om de kinderen elkaar beter te laten leren kennen. Op het werkblad dat ze kregen -en dat "Wie ben ik?" heette- moesten de kinderen allerlei dingen invullen als kleur ogen, kleur haar, hoe hun ouders en broertjes en zusjes heten, wat ze het liefste doen als ze vrij zijn, wat ze het leukst vinden op school en nog veel meer. Er was ook een bladzijde waarop ze moesten invullen wat ze moeilijk vinden aan spelling en taal en waarbij de juf ze kon helpen (goed om te weten voor de juf ;-)). Niet alle vragen waren even makkelijk en veel kinderen zijn nog niet klaar. Volgende week gaan we hiermee verder en dan gaan de kinderen zich ook 'voorstellen' aan de rest van de klas. Omdat Espen en Tim er volgende week niet zijn, hebben ze dat vandaag al gedaan. En dat ging erg goed. Petje af, heren!
Voor de start van het schooljaar hebben de juffen onder andere de schoolbibliotheek uitgezocht, zodat de kinderen daar wat makkelijker gebruik van kunnen maken. Het is de bedoeling dat we er met de klas dit jaar ook intensief gebruik van gaan maken. Aan het begin van de pauze hebben de kinderen dan ook een biebboek uitgezocht, waarin ze lekker kunnen lezen als ze eerder klaar zijn met hun werk in de klas.
Na de pauze heeft de juf (onder andere) de leskist geïntroduceerd. Voortaan werken we voor de cultuur,- geschiedenis en aardrijkskundelessen met een leskist waarin allerlei leuk materiaal zit. Zo zit er voor het huidige cultuurthema allerlei spullen in van politieke partijen uit Nederland en ook een dvd over Koningin Beatrix. We zijn nog niet echt begonnen met het thema: dat doen we volgende week. Het thema heet: "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg".
Dat was het alweer voor deze eerste keer. We hebben het een beetje rustig aangedaan, maar bij de oefeningen die de kinderen moesten maken hebben ze toch erg hard gewerkt. Super!
Juf Carmen
Huiswerk:
Groep 6: 1 bladzijde uit woordkeus
Groep 7 had geluk: de juf had de boeken thuis laten liggen L. Die kinderen gaan vanaf volgende week dus hard aan de slag met het huiswerk.
Groep 8: 2 bladzijden spelling voor volgende week en 2 bladzijden spelling voor de week erna.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten